keskiviikko 28. syyskuuta 2016

Kurssin huipennus: lauantain retkipäivä

Lauantaiaamuna lähdimme kurssiohjelmaan kuuluvalle koko päivän retkelle Sienaan ja sen ympäristöön. Pujottelimme bussilla kumpuilevassa Pohjois-Italian laaksomaisemassa.

Matkalla pysähdyimme keskiaikaiseen San Gimignanon kylään.

Nautimme kylässä moneen kertaan palkitun, jopa maailman parhaaksi valitun gelaterian jäätelöä.

Kylät, tilat ja linnoitukset sijaitsivat kukkuloiden laella, joten maisemat olivat upeat.

Ajoimme lukuisien viinitarhojen ympäröimänä Casafrassin viinitilalle. Rypäleiden viljely on alueen pääelinkeino. Casafrassissa valmistetaan kolmea punaviiniä Chianti Classicoa, Monsanesea ja Secolbia sekä rypäleen kuorista valmistettavaa grappaa. Lisäksi siellä tuotetaan oliiveja ja tehdään salamia.

Söimme viinitilalla herkullisen italialaisen kolmen ruokalajin lounaan. Tällä aloitimme:

Seuraavaksi saavuimme Sienan kaupunkiin, jossa meille oli varattu opastettu kävelykierros paikallisen oppaan kanssa. Olimme alkuviikon naureskelleet turistiryhmille, jotka kulkivat ympäri Firenzeä tarrat paidassa ja vastaanotin kaulassa keikkuen. Pilkka kolahti omaan nilkkaan, saimme Sienaan saapuessa hyvät naurut. Turistit kohteessa….!

Oikeastihan järjestely oli hyvä ja kävelykierros Sienassa antoisa. Kaikki kuulivat oppaan kertomukset hälisevillä kujilla.

Keskiaikainen Kilta-järjestelmä jakoi Sienan kaupungin eri kaupungisosiin, joilla on omat vaakunat. Nykyäänkin Piazza del Campon aukiolla pidetään kaksi kertaa kesässä maailmakuulu hevoskilpailu, jossa kaupungisosien edustajat kilpailevat keskenään. Aukion keskellä on tavalliselle kansalle tarkoitetut seisomapaikat. Paremmille paikoille haluaville on varattu aukion reunat. Aukiota ympäröivien rakennusten seinustan parvekepaikat ovat kalliita. Liput parhaille paikoille maksavat jopa useita tuhansia euroa. Kisa kestää kolme kierrosta ja ensimmäisenä maaliin tullut hevonen voittaa. Sillä onko ratsastaja pysynyt kyydissä, ei ole mitään väliä. Illalla voittajahevosen kunniaksi järjestetään juhlat, joihin osallistuvat kyseisen kaupunginosan asukkaat. Aukiolle katetaan pitkät pöydät ja juhlat kestävät myöhään yöhön.

Kaupunginosat tunnustavat omaan väriään ja lippuaan innokkaasti.

Paluumatkalla Firenzeen kävimme vielä piipahtamassa keskiaikaisessa Monteriggionin kylässä, joka oli käytännössä yksi kukkalan päällä sijaitseva linnoitus.

Upeaan Italiaan voisi lähteä joskus myös lomamatkalle!