maanantai 5. syyskuuta 2016

Ensimmäinen koulupäivä 5.9.

Ensimmäinen opiskelupäivä takana. Aamulla löysimme Europass:n tilat mallikkaasti, koska illalla lenkkeilimme etsimään oikean osoitteen. Hotelli on sopivan kävelymatkan päässä, joten bussilla ei tarvitse koululle huristella. Aamun aluksi tutustuimme opettajaan ja kurssitovereihin. Kurssilla on meidän lisäksi opettajia bulgarialaisesta yläkoulusta. Tällä kurssilla opiskelijoita on yhteensä kahdeksan. Opettajina on kaksi italialaista naista. Tämän päivän kursiin meille veti Tatiana.

Sekä bulgarialaiset että me pidimme esitelmät kotikaupungeistamme/-kunnistamme ja kouluistamme. Keskustelimme pitkään siitä, millaista koulunkäynti ja opettaminen on Suomessa, Bulgariassa, Italiassa ja Venäjällä. Yksi bulgarilaisista opettajista on alunperin venäläinen ja opiskellut opettajaksi siellä. Huomasimme paljon yhtäläisyyksiä, mutta myös eroja koulukulttuureissa.

Aloitimme varsinaisen aiheen opiskelun kokoamalla muutamia verkkosovelluksia, joista osaan tutustumme tarkemmin tulevien päivien aikana. Kävimme läpi myös viikon muuta ohjelmaa. Ainakin aiomme mennä lauantaina koko päivän opastetulle retkelle Toscanan alueelle.

Iltapäivällä kävimme syömässä - merellistä risottoa ja pasta carbonaraa, tietenkin. Sen jälkeen lähdimme katselemaan Firenzen keskustan nähtävyyksiä ja ihmisvilinää. Katujen varsilla on paljon pieniä kauppoja, ravintoloita, jäätelökioskeja ja erilaisia katukauppiaita.

Kävelimme Piazza del Duomolla:

Ja ihastelimme Ponte Vecciota,
jonka sisuksista paljastui vilisevä
korukauppiaiden katu.

Emme vielä sukeltaneet museoihin tai taidegallerioihin, mutta ehkäpä jo huomenna.